Menšiny v politickom diskurze
created: 09. 08. 2016 10:46 modified: 09. 08. 2016 10:46
Ambíciou projektu s názvom "Vnímanie menšín v politickom diskurze", ktorý bol podporený Úradom vlády SR v rámci dotačného programu Podpora a ochrana ľudských práv a slobôd, bolo odhaliť spôsoby, akými sú konštruované menšiny a obhajované menšinové práva a ako sa legitimizuje a racionalizuje špecifická podoba menšinovej politiky na Slovensku a jej konzekvencie. Táto publikácia prináša závery projektu, v rámci ktorého autorky sledovali, či sú menšinové práva odôvodňované potrebou predchádzania konfliktu, ochrany národných či kultúrnych záujmov dominantného národa alebo či sú politiky prezentované cez prizmu spravodlivosti a rovnosti.
zdroj: CVEK
category: document
Kultúrna rozmanitosť a jej vnímanie žiakmi základných škôl na Slovensku
created: 09. 08. 2016 10:35 modified: 09. 08. 2016 10:35
Publikácia je výsledkom kvantitatívneho výskumu, ktorý bol zameraný na skúmanie postojov detí základných škôl k menšinám, kultúrnej rozmanitosti a migrantom. Zároveň v teoretickej rovine popisuje etnickú diverzitu a jej miesto v súčasnej spoločnosti. Multikultúrnej výchove ako prostriedku nazerania na kultúrnu rozmanitosť v teórii a praxi sa venujú dve kapitoly knihy. Tá zároveň obsahuje aj odporúčania pre učiteľov a vzdelávaciu politiku na Slovensku.
zdroj: CVEK
category: document
Komplexný inštrukčný program
created: 09. 08. 2016 10:29 modified: 05. 05. 2017 09:35
V atraktívnej forme letáku predstavujeme hlavné závery výskumu zameraného na analýzu použitia Komplexného inštrukčného programu ako jedného z nástrojov inkluzívneho vzdelávania a jeho potenciálnej implementácie do Slovenských škôl. Tento leták tak slúži ako podklad pre učiteľov, riaditeľov škôl, či aktérov politík, ktorý majú záujem dozvedieť sa viac o základných princípoch tohto inštrukčného programu, ako i získať stručný výhľad do skúseností základnej školy v Hejökeresztúre so vzdelávaním detí z rozmanitého prostredia.
zdroj: CVEK
category: document
Kľukaté cesty k inkluzívnemu vzdelávaniu na Slovensku
created: 09. 08. 2016 10:04 modified: 09. 08. 2016 10:04
Publikácia sa venuje inkluzívnemu vzdelávaniu na Slovensku. Je členená do troch kapitol. Prvá kapitola sa sústredí na proces zavádzania inkluzívneho vzdelávania na Slovensku a obsahuje aj odporúčania pre verejnú politiku. Druhá kapitola zhŕňa výsledky prieskumu verejnej mienky s cieľom zodpovedať otázku, či verejnosť na Slovensku podporuje školy pre všetkých. Posledná kapitola obsahuje prípadové štúdie troch škôl a ich cesty k inkluzívnemu prostrediu.
zdroj: CVEK
category: document
Elokované pracoviská stredných odborných škôl pri marginalizovaných rómskych komunitách
created: 09. 08. 2016 10:02 modified: 09. 08. 2016 12:28
Táto práca sa venuje stredoškolskému vzdelávaniu rómskej mládeže z marginalizovaných rómskych komunít. Jej základom je kvalitatívny výskum konceptu elokovaných pracovísk stredných odborných škôl situovaných v blízkosti marginalizovaných rómskych komunít. Tento koncept je možné považovať za jeden z dôležitých, ak nie jediných z nástrojov verejnej politiky v tejto oblasti.
zdroj: CVEK
category: document
Budúci učitelia budúcej multikultúrnej školy
created: 09. 08. 2016 09:59 modified: 09. 08. 2016 09:59
Multikultúrna výchova nie je všemocným nástrojom premeny spoločnosti na otvorenú a rešpektujúcu rozmanitosť ľudských identít a kultúrnych rámcov. Môže však byť jedným z krokov, ktorá procesy tejto premeny posunie o kúsok ďalej. Na to by však potrebovala mať omnoho silnejšie zastúpenie nielen v štátnom vzdelávacom programe, školských vzdelávacích programoch a osnovách jednotlivých predmetov, ale predovšetkým v povedomí tých, ktorí by ju mali v školách presadzovať, teda učiteľov a budúcich učiteľov. Ak chceme, aby školy jedného dňa boli multikultúrne, potrebujeme multikultúrne zmýšľajúcich učiteľov, ktorí ich budú môcť vytvárať.
zdroj: CVEK
category: document
Jozef Miko-Kopýtko - "Šude mange, šude tu"
created: 08. 08. 2016 15:01 modified: 27. 11. 2020 01:54
The traditional Romani song "Šude mange, šude tu", sung by Jozef Miko, accompanied by guitarist Jozef Dreveňák. Jozef Miko, alias Kopýtko (The Little Hoof) is a singer from Bardejov, part Poštárka. He is not only the tradicional Romani songs singer, but also a dancer and he teaches it on various events. Jozef Dreveňák is a traditional Romani songs singer and accompanying musician. The song language is an example of so-called demo language - in fact it has no sense. It is a combination of words rhytmically and melodically corresponding with a melody.
category: music
tags: Jozef Miko Jozef Dreveňák
Jozef Miko-Kopýtko - "Andro'di špitaľa"
created: 08. 08. 2016 09:54 modified: 27. 11. 2020 01:54
The traditional Romani song "Andro´di špitaľa", sung by Jozef Miko, accompanied by guitarist Jozef Dreveňák. Jozef Miko, alias Kopýtko (The Little Hoof) is a singer from Bardejov, part Poštárka. He is not only the tradicional Romani songs singer, but also a dancer and he teaches it on various events. Jozef Dreveňák is a traditional Romani songs singer and accompanying musician. The song "Andro´di špitaľa" belongs to the slow songs, a.k.a halgató.
category: music
tags: Jozef Miko Jozef Dreveňák
Workshopy pro život
created: 05. 08. 2016 10:46 modified: 05. 08. 2016 10:46
Publikácia obsahuje metodiku piatich workshopov. Konkrétne ide o workshopy Absolvent (oblasť trhu práce), Dlhové poradenstvo I (dlhová problematika), Dlhové poradenstvo II (dlhová problematika, nadväzuje na predchádzajúci workshop), Ghettout (interaktívna a jednoduchá hra, ktorá simuluje ťaživú životnú situáciu hranej postavy) a Finančná gramotnosť (oblasť financií a ich využitie).
zdroj: Člověk v tísni ČR
category: document
Systémová spojení - základní školy
created: 05. 08. 2016 10:44 modified: 05. 08. 2016 10:44
Predkladaná publikácia predstavuje ucelený pokus reflektovať potenciál spolupráce inštitúcií pri vzdelávaní sociálne znevýhodnených žiakov na systémovej úrovni. Hlavnou ambíciou je priniesť inšpiráciu školám, úradom či neziskovým organizáciám, ako budovať systémová spojenie, teda ako posilniť a zefektívniť existujúcu sieť vzdelávacích a podporných služieb. Prezentované poznatky vychádzajú z obsahu expertných skupín, ktoré sa konali v rámci realizácie projektu "Do lavíc!" na 11 miestach Českej republiky za účasti zástupcov škôl, úradov, neziskových organizácií, ale aj poradenských pracovníkov, lekárov či policajtov. Okrem samotného sieťovanie sa publikácia zaoberá problematikou prevencie skrytého záškoláctvo, možnosťami spolupráce škôl a neziskového sektora a rolí zriaďovateľov škôl v rámci eliminácie segregačných tlakov vo vzdelávaní.
zdroj: Človék v tísni ČR
category: document






