Kultúrna rozmanitosť a jej vnímanie žiakmi základných škôl na Slovensku
vytvorené: 09. 08. 2016 10:35 upravené: 09. 08. 2016 10:35
Publikácia je výsledkom kvantitatívneho výskumu, ktorý bol zameraný na skúmanie postojov detí základných škôl k menšinám, kultúrnej rozmanitosti a migrantom. Zároveň v teoretickej rovine popisuje etnickú diverzitu a jej miesto v súčasnej spoločnosti. Multikultúrnej výchove ako prostriedku nazerania na kultúrnu rozmanitosť v teórii a praxi sa venujú dve kapitoly knihy. Tá zároveň obsahuje aj odporúčania pre učiteľov a vzdelávaciu politiku na Slovensku.
zdroj: CVEK
kategória: dokument
Komplexný inštrukčný program
vytvorené: 09. 08. 2016 10:29 upravené: 05. 05. 2017 09:35
V atraktívnej forme letáku predstavujeme hlavné závery výskumu zameraného na analýzu použitia Komplexného inštrukčného programu ako jedného z nástrojov inkluzívneho vzdelávania a jeho potenciálnej implementácie do Slovenských škôl. Tento leták tak slúži ako podklad pre učiteľov, riaditeľov škôl, či aktérov politík, ktorý majú záujem dozvedieť sa viac o základných princípoch tohto inštrukčného programu, ako i získať stručný výhľad do skúseností základnej školy v Hejökeresztúre so vzdelávaním detí z rozmanitého prostredia.
zdroj: CVEK
kategória: dokument
Kľukaté cesty k inkluzívnemu vzdelávaniu na Slovensku
vytvorené: 09. 08. 2016 10:04 upravené: 09. 08. 2016 10:04
Publikácia sa venuje inkluzívnemu vzdelávaniu na Slovensku. Je členená do troch kapitol. Prvá kapitola sa sústredí na proces zavádzania inkluzívneho vzdelávania na Slovensku a obsahuje aj odporúčania pre verejnú politiku. Druhá kapitola zhŕňa výsledky prieskumu verejnej mienky s cieľom zodpovedať otázku, či verejnosť na Slovensku podporuje školy pre všetkých. Posledná kapitola obsahuje prípadové štúdie troch škôl a ich cesty k inkluzívnemu prostrediu.
zdroj: CVEK
kategória: dokument
Elokované pracoviská stredných odborných škôl pri marginalizovaných rómskych komunitách
vytvorené: 09. 08. 2016 10:02 upravené: 09. 08. 2016 12:28
Táto práca sa venuje stredoškolskému vzdelávaniu rómskej mládeže z marginalizovaných rómskych komunít. Jej základom je kvalitatívny výskum konceptu elokovaných pracovísk stredných odborných škôl situovaných v blízkosti marginalizovaných rómskych komunít. Tento koncept je možné považovať za jeden z dôležitých, ak nie jediných z nástrojov verejnej politiky v tejto oblasti.
zdroj: CVEK
kategória: dokument
Budúci učitelia budúcej multikultúrnej školy
vytvorené: 09. 08. 2016 09:59 upravené: 09. 08. 2016 09:59
Multikultúrna výchova nie je všemocným nástrojom premeny spoločnosti na otvorenú a rešpektujúcu rozmanitosť ľudských identít a kultúrnych rámcov. Môže však byť jedným z krokov, ktorá procesy tejto premeny posunie o kúsok ďalej. Na to by však potrebovala mať omnoho silnejšie zastúpenie nielen v štátnom vzdelávacom programe, školských vzdelávacích programoch a osnovách jednotlivých predmetov, ale predovšetkým v povedomí tých, ktorí by ju mali v školách presadzovať, teda učiteľov a budúcich učiteľov. Ak chceme, aby školy jedného dňa boli multikultúrne, potrebujeme multikultúrne zmýšľajúcich učiteľov, ktorí ich budú môcť vytvárať.
zdroj: CVEK
kategória: dokument
Jozef Miko-Kopýtko - Šude mange, šude tu
vytvorené: 08. 08. 2016 14:58 upravené: 08. 05. 2023 20:08
Tradičnú rómsku pieseň „Šude mange šude tu“ spieva Jozef Miko s gitarovým sprievodom Jozefa Dreveňáka. Spevák Jozef Miko , prezývaný Kopýtko pochádza z Bardejova, časť Poštárka. Okrem tradičného rómskeho spevu sa dlhé roky venuje aj rómskemu tancu a jeho výuke v rámci rôznych podujatí. Sprevádzajúci gitarista Jozef Dreveňák sa venuje tradičným rómskym piesňam ako sprevádzajúci hudobník a spevák. Jazyk piesne "Šude mange, šude tu" je príkladom tzv. demo jazyka - nemá zmysel. Je to kombinácia slov, ktoré sa rytmicky a melodicky zhodujú s melódiou.
kategória: hudba
tagy: Jozef Miko Jozef Dreveňák
Jozef Miko-Kopýtko - Andro'di špitaľa
vytvorené: 08. 08. 2016 09:54 upravené: 08. 05. 2023 20:08
Tradičnú rómsku pieseň "Andro´di špitaľa" spieva Jozef Miko s gitarovým sprievodom Jozefa Dreveňáka. Spevák Jozef Miko, prezývaný Kopýtko pochádza z Bardejova, časť Poštárka. Okrem tradičného rómskeho spevu sa dlhé roky venuje aj rómskemu tancu a jeho výuke v rámci rôznych podujatí. Sprevádzajúci gitarista Jozef Dreveňák sa venuje tradičným rómskym piesňam ako sprevádzajúci hudobník a spevák. Pieseň "Andro´di špitaľa" patrí medzi pomalé piesne, halgató.
kategória: hudba
tagy: Jozef Miko Jozef Dreveňák
Workshopy pro život
vytvorené: 05. 08. 2016 10:46 upravené: 05. 08. 2016 10:46
Publikácia obsahuje metodiku piatich workshopov. Konkrétne ide o workshopy Absolvent (oblasť trhu práce), Dlhové poradenstvo I (dlhová problematika), Dlhové poradenstvo II (dlhová problematika, nadväzuje na predchádzajúci workshop), Ghettout (interaktívna a jednoduchá hra, ktorá simuluje ťaživú životnú situáciu hranej postavy) a Finančná gramotnosť (oblasť financií a ich využitie).
zdroj: Člověk v tísni ČR
kategória: dokument
Systémová spojení - základní školy
vytvorené: 05. 08. 2016 10:44 upravené: 05. 08. 2016 10:44
Predkladaná publikácia predstavuje ucelený pokus reflektovať potenciál spolupráce inštitúcií pri vzdelávaní sociálne znevýhodnených žiakov na systémovej úrovni. Hlavnou ambíciou je priniesť inšpiráciu školám, úradom či neziskovým organizáciám, ako budovať systémová spojenie, teda ako posilniť a zefektívniť existujúcu sieť vzdelávacích a podporných služieb. Prezentované poznatky vychádzajú z obsahu expertných skupín, ktoré sa konali v rámci realizácie projektu "Do lavíc!" na 11 miestach Českej republiky za účasti zástupcov škôl, úradov, neziskových organizácií, ale aj poradenských pracovníkov, lekárov či policajtov. Okrem samotného sieťovanie sa publikácia zaoberá problematikou prevencie skrytého záškoláctvo, možnosťami spolupráce škôl a neziskového sektora a rolí zriaďovateľov škôl v rámci eliminácie segregačných tlakov vo vzdelávaní.
zdroj: Človék v tísni ČR
kategória: dokument
Systémová spojení - předškolní vzdělávání
vytvorené: 05. 08. 2016 10:32 upravené: 05. 08. 2016 10:32
Publikácia, ktorú práve držíte v ruke, je jedným z výstupov projektu predškolským vzdelávaním k úspešnejšiemu životu, ktorý spoločnosť Člověk v tísni, o.p.s. realizovala v rokoch 2010-2013 v spolupráci s partnerskými organizáciami spoločnosťou Tu a teraz, o.p.s. a Ester, o. s. Hlavným cieľom projektu bolo zvýšenie šancí na školský úspech detí, ktoré vyrastajú v sociálne znevýhodnenom prostredí a ktoré z rôznych dôvodov nenavštevujú inštitucionalizované predškolské vzdelávanie. Publikácia usiluje o pomenovanie niektorých zásadných problémov predškolského vzdelávania vo vzťahu k sociálne znevýhodneným často rómskym deťom, s ktorými sa súčasný systém stretáva.
zdroj: Člověk v tísni ČR
kategória: dokument