Monitorovacia správa občianskej spoločnosti o implementácii národnej stratégie integrácie Rómov na Slovensku: so zameraním sa na štrukturálne a horizontálne predpoklady jej úspešnej implementácie

created: 24. 03. 2020 18:18 modified: 24. 03. 2020 18:18

Monitorovacia správa sa zameriava na štrukturálne a horizontálne predpoklady úspešnej implementácie národnej stratégie integrácie Rómov na Slovensku a to konkrétne na riadenie v tejto oblasti a celkový rámec verejných politík, boj proti diskriminácii a anticigánizmu a na oblasť vzdelávania. Správa tiež obsahuje dve prípadové štúdie z lokalít, na ktorých ilustruje potenciál a obmedzenia slovenských integračných politík v praxi.

Zdroj: CVEK

category: literature



Žiaci zo znevýhodneného prostredia v Slovensku a zahraničí: komparatívna analýza slovenskej legislatívy a štatistických údajov s prístupmi v piatich európskych krajinách

created: 24. 03. 2020 17:52 modified: 26. 03. 2020 14:07

Predkladaná publikácia prináša aktuálny pohľad na legislatívu a štatistické údaje o vzdelávaní detí zo sociálne znevýhodneného prostredia na Slovensku. Porovnáva ich s prístupmi v piatich európskych krajinách, ktoré môžu ponúknuť inšpiráciu pri riešení podobných problémov, s akými sa stretávame na Slovensku.

Zdroj: Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI)

category: literature



Školy proti segregácii: metodická príručka na prevenciu a odstraňovanie segregácie rómskych žiakov

created: 24. 03. 2020 17:46 modified: 26. 03. 2020 14:07

Cieľom tejto metodickej príručky je informovať tvorcov školskej politiky, zriaďovateľov škôl, riaditeľov a pedagógov o rôznych kontextoch, prejavoch a dôsledkoch segregácie rómskych detí vo vzdelávaní na Slovensku. Príručka však uvádza najmä preventívne a intervenčné opatrenia na jej odstránenie, či už na úrovni školského systému, alebo samotného prostredia škôl.

Zdroj: Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI)

category: literature



Škola inak: zborník najlepších prístupov a metód vo vzdelávaní detí zo znevýhodneného prostredia

created: 24. 03. 2020 15:15 modified: 26. 03. 2020 14:07

Predkladaná publikácia je prehľadom najlepších metód a prístupov vo vzdelávaní detí zo znevýhodneného prostredia, ktoré boli súčasťou tretieho ročníka rovnomennej súťaže SGI - Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť v školskom roku 2009/2010. Cieľom súťaže bolo verejne oceniť tých, ktorí z vlastnej iniciatívy vytvárajú a zavádzajú do praxe nové prístupy, propagovať získané poznatky a rozširovať ich využívanie v prospech ďalších žiakov, učiteľov a škôl. Do súťaže sa zapojilo 26 škôl, ktoré v priebehu februára 2010 posúdila odborná komisia podľa troch hlavných kritérií: inovatívnosť, dopad na komunitu a efektívnosť.

Zdroj: Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI)

category: literature



Sociálne podniky pracovnej integrácie na Slovensku: Súčasné skúsenosti a budúce perspektívy

created: 24. 03. 2020 15:10 modified: 26. 03. 2020 14:08

Cieľom tejto publikácie je na základe kvalitatívneho a kvantitatívneho výskumu, zmapovanie finančných, administratívnych a legislatívnych bariér, ktorým sociálne podniky na Slovensku čelia a formulovanie odporúčaní na ich prekonanie či zmiernenie. Táto publikácia je zameraná predovšetkým na pracovno-integračné sociálne podniky s osobitným dôrazom na znevýhodnené skupiny.

Zdroj: Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI)

category: literature



Rómske deti v slovenskom školstve

created: 24. 03. 2020 15:06 modified: 26. 03. 2020 14:08

Základnou ambíciou predkladaného zborníka je zmapovať stav výskumu a dostupnosť poznatkov vo vybraných okruhoch vzdelávania rómskej menšiny na Slovensku. Skúsenosti autorov ukazujú, že mnoho výskumných výstupov, ktoré sa tejto téme venovali, nie sú rozšírené a dostupné ďalším výskumníkom. Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI) sa začal systematicky venovať problémom rómskej menšiny vo vzdelávaní začiatkom roka 2002 v rámci projektu Odbúravanie bariér pre vzdelávaciu mobilitu, podporeného Inštitútom otvorenej spoločnosti. Kľúčové boli partnerstvá a spolupráca s organizáciami, ktoré svojimi terénnymi skúsenosťami vhodne dopĺňali think-tankovú orientáciu SGI, najmä s Nadáciou Milana Šimečku a Rómskou tlačovou agentúrou.

Zdroj: Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI)

category: literature



Rómske deti do materských škôl: kde začať?

created: 24. 03. 2020 15:00 modified: 26. 03. 2020 14:10

Predškolské vzdelávanie by mohlo v dlhodobom horizonte podľa viacerých odborných štúdií výrazne zlepšiť situáciu rómskej menšiny na Slovensku. Pripravovaná rómska reforma má ambíciu zaviesť povinnú predškolskú dochádzku od troch rokov pre deti z "rizikových rodín". Na to, aby bolo takéto opatrenie efektívne a v praxi uskutočniteľné, sú však potrebné viaceré systémové zmeny. Prioritu v súčasnosti predstavuje zabezpečenie dostačujúcich predškolských kapacít. Ďalšie okruhy, ktorým sa kompetentné štátne orgány musia venovať, sú zabezpečenie ľahkej dostupnosti predškolských zariadení, obmedzenie finančných nákladov rodín, odstránenie bariér na strane škôlok a kladenie dôrazu na spoluprácu s rodičmi.

Zdroj: Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI)

category: literature



Nie je škola ako škola: zborník najlepších metód a prístupov vo vzdelávaní rómskych detí zo súťaže SGI

created: 24. 03. 2020 14:52 modified: 26. 03. 2020 14:10

Predkladaná publikácia je prehľadom časti najlepších metód a prístupov vo vzdelávaní rómskych detí, ktoré boli súčasťou rovnomennej súťaže SGI - Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť v roku 2006. Cieľom súťaže bolo zviditeľniť základné alebo špeciálne základné školy, ktoré napomáhajú zvýšeniu záujmu rómskych detí o vzdelávanie a šíriť tieto informácie o nových pedagogických prístupoch ďalej. Do súťaže sa zapojilo 43 projektov, ktoré v priebehu júna posúdila odborná komisia podľa troch hlavných kritérií: inovatívnosť, prenosnosť a efektivita.

Zdroj: Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI)

category: literature



Kto chce inklúziu rómskych detí vo vzdelávaní? Mapovanie motivácií rôznych aktérov v slovenskom školstve

created: 24. 03. 2020 14:44 modified: 26. 03. 2020 14:10

Táto štúdia využíva najnovšie kvalitatívne a kvantitatívne sekundárne dáta v oblasti predprimárneho, primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávania a kvalitatívne primárne dáta získané prostredníctvom pološtruktúrovaných rozhovorov s 24 dôležitými aktérmi zo školského prostredia (aktéri na riaditeľských, učiteľských a asistentských pozíciách v školách, starostky a starostovia, terénne sociálne pracovníčky a pracovníci, zamestnankyne a zamestnanci obecných/mestských úradov a centier pedagogicko-psychologického poradenstva) v troch odlišných lokalitách v Banskobystrickom kraji.

Zdroj: Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI)

category: literature



How to set your face against the bogey-man of majority perceptions: strategic communication proposals for planning and delivering successful Roma inclusion programs at local level

created: 24. 03. 2020 13:31 modified: 26. 03. 2020 14:10

Táto publikácia predstavuje návrhy na komunikáciu vypracované na základe výsledkov výskumu spracovaných tímom v štyroch krajinách strednej a východnej Európy a analýzy komunikácie o miestnych programoch na začlenenie Rómov v jednotlivých regiónoch. Tieto návrhy súvisia so všeobecnými komunikačnými otázkami, ktoré sa môžu vysvetliť výskumom v oblasti médií a sociálnej psychológie a analýzou mediálnej reprezentácie Rómov v regióne. Snažili sme sa formulovať naše návrhy s cieľom umožniť ich skutočnú realizáciu používateľmi, predovšetkým komunálnymi a vládnymi rozhodovacími orgánmi, pomocou jazykových a ilustračných príkladov, ktoré pomôžu identifikovať situáciu v jednotlivých regiónoch.

Zdroj: Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI)

category: literature


Items per page