František Godla - Rómsky jazyk
vytvorené: 12. 08. 2016 14:25 upravené: 08. 05. 2023 20:08
František Godla patrí k popredným osobnostiam etnoemancipačného procesu Rómov na Slovensku, predovšetkým ale pôsobil ako pedagóg a vzdelávaním rómskych detí sa zaoberal aj po ukončení pôsobenia na Gymnáziu Antona Prídavku v Sabinove. Rozprávanie o rómskom jazyku, jeho využití a výskume.
kategória: rozprávanie
tagy: František Godla
František Godla - Porevolučné roky
vytvorené: 11. 08. 2016 09:46 upravené: 08. 05. 2023 20:08
František Godla patrí k popredným osobnostiam etnoemancipačného procesu Rómov na Slovensku, predovšetkým ale pôsobil ako pedagóg a vzdelávaním rómskych detí sa zaoberal aj po ukončení pôsobenia na Gymnáziu Antona Prídavku v Sabinove. Rozprávanie o jeho pôsobení v rokoch po revolúcii 1989, o zmenách v spoločnosti a začiatku rómskeho hnutia.
kategória: rozprávanie
tagy: František Godla
František Godla - Vzdelávanie Rómov
vytvorené: 10. 08. 2016 11:35 upravené: 08. 05. 2023 20:08
František Godla patrí k popredným osobnostiam etnoemancipačného procesu Rómov na Slovensku, predovšetkým ale pôsobil ako pedagóg a vzdelávaním aj rómskych detí sa zaoberal aj po ukončení pôsobenia na Gymnáziu Antona Prídavku v Sabinove. Rozprávanie o problematike vzdelávania Rómov na Slovensku, o predškolskej príprave detí, o význame a funkciách jazyka vo vzdelávaní, ako aj o otázke rómskeho národnostného školstva.
kategória: rozprávanie
tagy: František Godla
Prijímanie dočasných vyrovnávacích opatrení
vytvorené: 10. 08. 2016 10:15 upravené: 17. 01. 2018 10:52
Prakticky ladená príručka má slúžiť ako návod a inšpirácia na vytváranie férovej šance pre skupiny ľudí, ktoré sú u nás znevýhodňované na základe etnicity, národnosti, pohlavia alebo rodu. Jej cieľom je "dať do života" ustanovenie antidiskriminačného zákona o tzv. dočasných vyrovnávacích opatreniach (DVO). Publikácia popisuje aj teóriu politiky prijímania DVO, ciele a typy DVO, proces a zjednodušený metodický postup prijímania DVO.
zdroj: CVEK
kategória: literatúra
František Godla - Rodina a štúdiá
vytvorené: 09. 08. 2016 14:56 upravené: 08. 05. 2023 20:08
František Godla patrí k popredným osobnostiam etnoemancipačného procesu Rómov na Slovensku, predovšetkým ale pôsobil ako pedagóg. Oblasťou metodiky vzdelávania rómskych detí sa zaoberal až po ukončení svojho 36-ročného pôsobenia na Gymnáziu Antona Prídavku v Sabinove. Rozprávanie o jeho koreňoch, o rodine, detstve v rodnej obci Ovčie, o jeho študijných rokoch a profesijnej kariére.
kategória: rozprávanie
tagy: František Godla
Štátne deti na jednej lodi? Rómske deti v detských domovoch
vytvorené: 09. 08. 2016 12:50 upravené: 17. 01. 2018 10:52
Kniha štátne deti na jednej lodi? dopĺňa mozaiku príbehov spolužitia menšín a väčšiny na Slovensku o nový aspekt - deti z prostredia menšín v starostlivosti štátu. Je najmä o rómskych deťoch, pre ktoré je umiestnenie v ústavnej starostlivosti často prechodom do cudzieho sveta, v ktorom je ťažké sa orientovať. Autorky hľadajú odpovede na otázku, ako štát pristupuje ku kultúrne rôznorodým modelom rodinného života a výchovy detí. Čo sa považuje za štandard a normu v tejto oblasti? Ako sa do týchto noriem zmestia rómske rodiny? Ako detské domovy pristupujú ku kultúrnej rozmanitosti a etnickej identite detí? Je dieťa v starostlivosti štátu iba objektom výchovy alebo má možnosť o sebe rozhodovať?
zdroj: CVEK
kategória: literatúra
Školy na ceste k inkluzívnemu vzdelávaniu – príklady dobrej praxe
vytvorené: 09. 08. 2016 12:36 upravené: 17. 01. 2018 10:52
Príbeh trojice základných škôl - v Poprade, Smoleniciach a Krásnohorskom Podhradí, ktoré poskytujú inšpirácie pri vzdelávaní detí z prostredia menšín. Školy na ceste k inkluzívnemu vzdelávaniu, ako sme ich nazvali, sú prípadovými štúdiami, ktoré vznikli v rámci medzinárodného projektu School for everyone (http://schoolforeveryone.org/) Krátka príručka predstavuje tieto školy a inšpirácie a typy, ktoré nám poskytli.
zdroj: CVEK
kategória: literatúra
Škola pre všetkých? Inkluzívnosť opatrení vo vzťahu k rómskym deťom
vytvorené: 09. 08. 2016 12:22 upravené: 17. 01. 2018 10:53
Publikácia "Škola pre všetkých?" poukazuje na význam prepojenia problematiky inkluzívneho vzdelávania s problematikou vzdelávania rómskych detí. Zlyhávanie škôl a celého systému kvôli rómskym deťom je indikátorom problému celého systému, nie špecifikom rómskych detí. Sú tu predstavené hodnotové východiská inkluzívneho vzdelávania s dôrazom na to, že v procese inklúzie nejde iba o žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, ale o aktívne a efektívne zapojenie všetkých žiakov. Miesto toho, aby sme označovali niektoré deti ako zvláštne a iné ako normálne, je potrebné si uvedomiť, že zvláštne je každé dieťa. Kniha sa zaoberá výsledkami kvalitatívneho výskumu na slovenských školách, ktoré odhaľujú najmä (často smutnú) realitu vnímania rómskych žiakov zo strany škôl.
zdroj: CVEK
kategória: literatúra
Rovné šance II. - Podpora vysokoškolského vzdelávania rómskej mládeže prostredníctvom dočasných vyrovnávacích opatrení
vytvorené: 09. 08. 2016 11:14 upravené: 17. 01. 2018 10:53
Štúdia sa zameriava na doposiaľ okrajovú tému vysokoškolského vzdelávania rómskej mládeže. Dostupné dáta poukazujú nielen na enormné etnicky determinované nerovnosti vo vzdelávaní, ale aj určité seba-zaraďovanie študentov na sociálnu prácu. K tomu pravdepodobne dochádza z dôsledku stereotypných očakávaní o tom, že Rómovia sú predurčení na určitý typ práce.
zdroj: CVEK
kategória: literatúra
Rovné šance I. - Podpora stredoškolského vzdelávania rómskej mládeže prostredníctvom dočasných vyrovnávacích opatrení
vytvorené: 09. 08. 2016 10:59 upravené: 17. 01. 2018 10:54
Štúdia otvára doposiaľ neprebádanú tému stredoškolského vzdelávania rómskej mládeže. Na základe dostupných dát, terénneho mapovania CVEKu v Trnavskom samosprávnom kraji a aktuálnych prístupov vo verejných politikách, autorka argumentuje, že zákaz diskriminácie nepostačuje na prekonanie enormných nerovností vo vzdelávaní medzi Rómami a nerómami.
zdroj: CVEK
kategória: literatúra