František Godla - Romani Culture
created: 12. 08. 2016 14:35 modified: 27. 11. 2020 01:54
František Godla belongs to the leading representatives of process of ethnic emancipation of Romani people in Slovakia, but in the first place his occupation was an educator, pedagogue. After functioning 36 years on Grammar school of Anton Prídavok in Sabinov, he started to deal with a subject of methodology of education of Romani pupils. The speaking about the Romani culture, about its origins and cultural evolution.
category: speaking
tags: František Godla
František Godla - Romani Language
created: 12. 08. 2016 14:26 modified: 27. 11. 2020 01:54
František Godla belongs to the leading representatives of process of ethnic emancipation of Romani people in Slovakia, but in the first place his occupation was an educator, pedagogue. After functioning 36 years on Grammar school of Anton Prídavok in Sabinov, he started to deal with a subject of methodology of education of Romani pupils. The speaking about the Romani language, about its utilization and about the research.
category: speaking
tags: František Godla
František Godla - Years after Revolution 1989
created: 11. 08. 2016 09:52 modified: 27. 11. 2020 01:54
František Godla belongs to the leading representatives of process of ethnic emancipation of Romani people in Slovakia, but in the first place his occupation was an educator, pedagogue. After functioning 36 years on Grammar school of Anton Prídavok in Sabinov, he started to deal with a subject of methodology of education of Romani pupils. The speaking about his activities after the Velvet Revolution 1989, about the changes in society and the beginning of Romani movement.
category: speaking
tags: František Godla
František Godla - Education of Roma
created: 10. 08. 2016 11:56 modified: 27. 11. 2020 01:54
František Godla belongs to the leading representatives of process of ethnic emancipation of Romani people in Slovakia, but in the first place his occupation was an educator, pedagogue. After functioning 26 years on Grammar school of Anton Prídavok in Sabinov, he started to deal with a subject of methodology of education of Romani pupils. The speaking about the issue of education of Roma in Slovakia, about the preschool education, about the importance and functions of language in education, as well as about the issue of Romani national educational system.
category: speaking
tags: František Godla
Prijímanie dočasných vyrovnávacích opatrení
created: 10. 08. 2016 10:15 modified: 17. 01. 2018 10:52
Prakticky ladená príručka má slúžiť ako návod a inšpirácia na vytváranie férovej šance pre skupiny ľudí, ktoré sú u nás znevýhodňované na základe etnicity, národnosti, pohlavia alebo rodu. Jej cieľom je "dať do života" ustanovenie antidiskriminačného zákona o tzv. dočasných vyrovnávacích opatreniach (DVO). Publikácia popisuje aj teóriu politiky prijímania DVO, ciele a typy DVO, proces a zjednodušený metodický postup prijímania DVO.
zdroj: CVEK
category: literature
František Godla – Family and Studies
created: 09. 08. 2016 14:56 modified: 27. 11. 2020 01:54
František Godla belongs to the leading representatives of process of ethnic emancipation of Romani people in Slovakia, but in the first place his occupation was an educator, pedagogue. After functioning 36 years on Grammar school of Anton Prídavok in Sabinov, he started to deal with a subject of methodology of education of Romani pupils. The speaking about his root, about his family and childhood in his native village Ovčie, about his years of study and professional career.
category: speaking
tags: František Godla
Štátne deti na jednej lodi? Rómske deti v detských domovoch
created: 09. 08. 2016 12:50 modified: 17. 01. 2018 10:52
Kniha štátne deti na jednej lodi? dopĺňa mozaiku príbehov spolužitia menšín a väčšiny na Slovensku o nový aspekt - deti z prostredia menšín v starostlivosti štátu. Je najmä o rómskych deťoch, pre ktoré je umiestnenie v ústavnej starostlivosti často prechodom do cudzieho sveta, v ktorom je ťažké sa orientovať. Autorky hľadajú odpovede na otázku, ako štát pristupuje ku kultúrne rôznorodým modelom rodinného života a výchovy detí. Čo sa považuje za štandard a normu v tejto oblasti? Ako sa do týchto noriem zmestia rómske rodiny? Ako detské domovy pristupujú ku kultúrnej rozmanitosti a etnickej identite detí? Je dieťa v starostlivosti štátu iba objektom výchovy alebo má možnosť o sebe rozhodovať?
zdroj: CVEK
category: literature
Školy na ceste k inkluzívnemu vzdelávaniu – príklady dobrej praxe
created: 09. 08. 2016 12:36 modified: 17. 01. 2018 10:52
Príbeh trojice základných škôl - v Poprade, Smoleniciach a Krásnohorskom Podhradí, ktoré poskytujú inšpirácie pri vzdelávaní detí z prostredia menšín. Školy na ceste k inkluzívnemu vzdelávaniu, ako sme ich nazvali, sú prípadovými štúdiami, ktoré vznikli v rámci medzinárodného projektu School for everyone (http://schoolforeveryone.org/) Krátka príručka predstavuje tieto školy a inšpirácie a typy, ktoré nám poskytli.
zdroj: CVEK
category: literature
Škola pre všetkých? Inkluzívnosť opatrení vo vzťahu k rómskym deťom
created: 09. 08. 2016 12:22 modified: 17. 01. 2018 10:53
Publikácia "Škola pre všetkých?" poukazuje na význam prepojenia problematiky inkluzívneho vzdelávania s problematikou vzdelávania rómskych detí. Zlyhávanie škôl a celého systému kvôli rómskym deťom je indikátorom problému celého systému, nie špecifikom rómskych detí. Sú tu predstavené hodnotové východiská inkluzívneho vzdelávania s dôrazom na to, že v procese inklúzie nejde iba o žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, ale o aktívne a efektívne zapojenie všetkých žiakov. Miesto toho, aby sme označovali niektoré deti ako zvláštne a iné ako normálne, je potrebné si uvedomiť, že zvláštne je každé dieťa. Kniha sa zaoberá výsledkami kvalitatívneho výskumu na slovenských školách, ktoré odhaľujú najmä (často smutnú) realitu vnímania rómskych žiakov zo strany škôl.
zdroj: CVEK
category: literature
Rovné šance II. - Podpora vysokoškolského vzdelávania rómskej mládeže prostredníctvom dočasných vyrovnávacích opatrení
created: 09. 08. 2016 11:14 modified: 17. 01. 2018 10:53
Štúdia sa zameriava na doposiaľ okrajovú tému vysokoškolského vzdelávania rómskej mládeže. Dostupné dáta poukazujú nielen na enormné etnicky determinované nerovnosti vo vzdelávaní, ale aj určité seba-zaraďovanie študentov na sociálnu prácu. K tomu pravdepodobne dochádza z dôsledku stereotypných očakávaní o tom, že Rómovia sú predurčení na určitý typ práce.
zdroj: CVEK
category: literature